Tekst 3; Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger.
Der bliver spurgt til begreber
i hverdagen, om de er grænser, om de fastlægger, om de er uklarestyrke, om de
bliver set med er usikre øjne, ja så bliver resultaterne det også. Begreber
udspringer af praksis, bevidst eller ubevidst, som styrer vores syn og dermed
handlinger. Når emnet omhandler børn og kultur, er det vores forestillinger om
børn, kultur, barndom, børnekultur, børnskultur, børneperspektiv og børns
perspektiv. Feltet er primært opdelt i to kulturbegreber: Det klassiske
– humanistiske og det antropologiske kulturbegreb.
Samfund under
forvandling – et epokalt skift ? Siden 1980’erne
har der været en opbrudssituation i Vesteuropa, har vi forladt moderniteten og
hele den oplysningsfilosofiske grundlag, er vi på vej mod senmodernitet eller
postmodernitet ? Svaret på dette er at det handler om kulturbegreber og
kulturelle forestillinger om børn og barndom har været omfattet af i det 20. århundrede og nye begreber der
melder sig ind i slutningen af århundredet, og begyndelsen af det nye.
Kultur under
forvandling ? Professor Thomas Ziehe mener i forhold til 1950’erne, at der finder en kulturel
frisættelse sted, og fra 1980’erne
kan den aflæses overalt. I Ziehe’s optik
handler det om en gennemgribende æstetisering, alt iscenesættes æstetisk.
Udannelsessystemet var frem til 1980’erne opdelt i to monopoler,
kulturinstitutioner og uddannelsesinstitutioner, med hver sin æstetiske
tilgang, og uddannelsessystemet var omfattet af en pædagogisk diskurs. Frem til
1980’erne, er disse monopoler og sæt
af normer, der hver for sig forvalter at det æstetiske vurdering og betydning. Fra 1980’erne brydes begge monopoler, og der breder sig et
parralelt frirum mellem de to, og en hverdagskultur, der lidt efter lidt
overtager den rolle de to monopoler besad.
Kulturel frisættelse
finder sted fra 1980’erne, men
Thomas Ziehe mener ikke det er en social frisættelse, da børn fra ca. et års
alderen bliver præsenteret med pædagogiske og didaktiske målsætninger. Thomas Ziehe
har en overraskenke pointe til det, og han mener at det faktisk ikke er her
børnene primært socialiseres, det mener han de gør i den æstetiske uformelle
hverdagskultur med uformelle læreprocesser.
Æstetiseret
hverdagskultur, handler om at børn pædagogisk eller kunstnerisk skulle have
hjælp til selvhjælp, den kulturelle frigørelse synliggjorde, at der er forskel
på børnekultur, og at der er langt flere lighedstræk mellem børns kultur og
unges kultur end tidligere antaget. Det er ikke blot børns sociale betingelser
der har ændret sig radikalt siden 1950’erne,
deres kulturelle muligheder har også gennemgået store forandringer. Hvor
vuggestuer, børnehaver etc. præger barndommen uden for hjemmet, er der en mediepark
der overtager hjemme på børneværelserne, med radio, tv, stereoanlæg osv. Børn
kan altså være fysisk sammen i fritiden, men også på tværs af rum og arenaer,
samtidig med at kommunikative og producerende.
Børnekultur - et
humanistisk dannelsesbegreb, kan også beskrives som en forvandling af de
kulturbegreber og kulturelle forestillinger, mellem børn, barndom og kultur som
relationer, fra starten af det 20. århundrede, som er nødvendige i dag. Kultur
er i simpleste forstand vaner, tankevaner, talevaner og handlevaner. Ganske
betegnende anvender vi begrebet kultur på alle de livsområder, hvor vi er
usikre på reaktionsmønstrene eller
vanerne, og derfor ikke kan forudsige, hvad der sker (Gleerup 1999, s.
36). Børnekultur, en ny betegnelse, et barn af den proces, en ny betegnelse,
ubeskrevet og ikke traditionsbelagt felt og dermed svær at forene med en
vanebeskrivelse. Det handler ikke kun om at give børn et tilbud om kunst,
teater, film osv., men også om nye former for samvær, påvirkninger, bevidste om
det samfund man lever i, og om fælles grundlæggende menneskeligt adfærdsmønster.
I 1976 har forståelsen grebet om
sig, børnekultur skal ikke længere omfatte de nyere medieområder, men også de
klassiske. Frem til midten af 1980’erne,
bliver børnekulturen til som en sammenhængende adaptionskultur, der tænker
forskelle mellem børn og voksne som udviklingsforskelle. Kort handler det om, hvordan
barnet filosofisk udskiller sig fra de voksne som et væsen, med egenart og med
særlige omsorgs – udviklings og oplysningsbehov. Barndommen bliver billedligt
den periode, hvor det får pædagogisk hjælp, til i kort begreb at gennemleve
civilisationens udviklingshistorie.
Det pædagogiske
børnekulturbegreb, et særligt pædagogisk kultur- og dannelsesbegreb, der
kun gælder for børn, børn har ikke de
logiske begrebslige redskaber, der skal til, og derfor står som formbare,
modtagende og ubeskyttede. Det giver grundlaget for det børnekulturelle systems
formidlingstradition, og dermed give børn mulighed for at kunne opleve, vælge
til eller fra, vælge det gode, fravælge det dårlige. Det er her det pædagogiske
kunstbegreb udspringer fra, og har været forbundet med et normativt
børneperspektiv, om børns bedste.
Børns kultur – et
antropologisk kulturbegreb, der fra
1980’erne og frem sætter den kulturelle frisættelse, som det
børnekulturelle system har bygget på. Sociologen taler om barnet som aktør og
handlende og kulturforskningen som
kulturskabende, hvor barnet nu bliver tilskrevet værdi og væsentlighed, som der står skrevet,
børn er ikke blot becomings, de er også beings – lever i nuet. Kultur i den
antropologiske optik, er ikke noget vi har, men noget vi ser, en position vi
taler fra. Viden er ikke blot sprogliggjort, kognitiv viden, men også kropsligt
sprog, ofte ubevidst. Det antropologiske kulturbegreb, interesserer sig ikke
for det individuelle, men søger det kollektive.
Børns perspektiv,
kan udforskes med mange forskellige interesser. Både psykologisk, pædagogisk og
sociologisk forskning har siden 1980’erne
fokuseret på det. Det antropologiske kulturbegreb fokuserer ikke på voksnes
forestillinger om, hvad der fremmer eller hæmmer børns socialisering og
dannelse, men hvad børn selv finder centralt, betydningsfuldt og godt.
Børneperspektivet er et sæt af teorier, begreber og metoder, som voksne tager i
brug, for at nærme sig børns perspektiv. Når det antropologiske kulturbegreb
kombineres med kulturel interesse, bliver børneperspektivet og kulturelle fortolkningsfælleskaber, en
kombination af æstetisk teori, begrebsliggørelse og analyseformer, det
synliggør børns kultur og deres forskellige fortolkningsfællesskaber.
Instrumentelle og autoteliske
kulturer, der er alle omfattet af udefrakommende, overordnede målsætninger:
Love, læreplaner, resultatkontrakter, handlingsplaner rammesætter og styrer de
aktiviteter, der skal finde sted, de vil og skal noget med os, resultaterne kan
testes. De autoteliske kulturer knytter sig til fritid og kulturliv.
Børnskultur er en sådan autotelisk kultur, en metakultur. Den handler om for
kortere eller længere tid, at sætte de instrumentelle kulturers krav og normer
ud af kraft, at skabe gang i den, lave sjov og meningsfuldhed her og nu. Den russiske litteraturforsker Mikhail
Bakhtins skriver: Når karnevallet som leg for en stund har
ophævet den sociale virkelighed og dens love, bliver latteren det formende,
iscenesættende princip. Det er en særlig latter – ikke ironisk, ikke en
satirisk. Alt hvad der formes
og iscenesættes skal forstås som ramme, for den frugtbare latter og dens
genfødende kraft som princip.
Folkelige og
professionelle metakulturer, vi og børns kulturliv bygger på disse
autoteliske metakulturer, på dynamikken mellem de folkelige og professionelle,
belagt med krav, vi selv kan være skabende i, udøvende, oplevende og
deltagende. Den retter sig mod os mennesker, og målet er at berige vores
personlige liv, give os redskaber og stof til at skabe et godt samvær, den
store pointe ved kulturlivet er, at alt foregår på æstetiske betingelser, det
er grundlaget for vores kulturliv. De kunstneriske og kulturelle oplevelser er
et lager vi kan stjæle fra, og som kan tages i brug i hverdagens frirum.
Smag, bruger vi
også i vores fritid på den måde som, friheden til at lege eller feste, vi
bestemmer selv, hvem vi gider det med og hvor længe. Pirre Bordieu, ud og underbyggede Escarpits teorier omkring magt – kulturelt og smagsmæssigt, og
skænkede os begrebet om habitus, vores kulturelle kapital. Det er æstetiske
kvaliteter, oplevelseskvaliteter. Børn vælger det der dur’, det der kan få
itensiteten, spændingen, karnevallet, latteren og livsglæden op at stå.
Æstetiske
kulturbegreber, er simpelthen forudsætningen for både erkendelse og for
socialitet – samvær, kommunikation, nærvær og empati, den æstetiske forankring,
der gør det sociale samvær på dette felt muligt. Det rummer energi , en kreativ kraft og en ekspressiv logik og etik.
Vi står hermed med et begreb om børns kultur, som viser, at det er evnerne til
og muligheder for at omgås med det æstetiske – symbolske, der er helt centralt
i børns kultur. Thomas Ziehes
overraskende pointe er: Selv om børns barndom har gennemgået en
omfattende institutionalisering og pædagogisering, er det ikke de pædagogiske
institutioner, de primært henter værdier og identitet fra. Det er også her, det bliver centralt
at spørge, hvilke konsekvenser denne indsigt bør have, både for
kultursystemernes kulturformidling og for uddannelsessystemets
undervisningsprocesser.
Diskuter med !:
At nye begreber kommer på banen, nedlægger de ikke de gamle. Det skaber
diskussioner og indimellem forvirring. Der er ingen tvivl om at de nye begreber
udfordrer de gamle, men der er aldrig tale om enten eller, det er i de
diskussioner, forestilling og begreber forvandles.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar