Sprog fortælling og
mundtlig leg
Som der står skrevet i kap. 10, er sproget et socialt fænomen, hvori magt, status, roller og
anerkendelse indgår i det sociale rum, at beherske sproget. For børn er disse
aspekter nødvendige og eftertragtede, hvor indsigt i sprogets aspekter og anvendelsesmuligheder
samt fælder giver indflydelse, magt og overlegenhed i børns samtaler,
diskussion og samvær. Hvor det i familien er sikkert og forudsigeligt, er det
anderledes i institutionerne børn imellem.
Disse kommunikative færdigheder tilegnes i samspillet med
andre børn i institutionerne og fritiden. Legekulturen og fortællingen har en
central betydning, altså en grundform, fortællingerne varierer i mange former
og indhold, som længde, stil og funktion, samt anvendelsesmuligheder, såsom
fek.s hverdags fortællinger,
vittigheder, skrøner, løgne-gyserhistorier. Grundlæggende for mundtlig leg er
sprogets ekspressive og æstetiske potentiale, fordi sproget er genstand for
legen.
Der kan derfor kreativt manipoleres med sproget som
eksempelvis lyd og betydning (semantik). Den mundtlige leg kan også udtrykkes
ved manipulation af elementer og relationer, alle på lingvistiske
(sprogvidenskabelige) niveauer. Mundtlig leg er ikke rettet mod noget formål
uden for sig selv, det er meningsfyldt lige nu og her og sjovt. Kendskab for
alt det her er vigtigt for pædagoger, der vil begribe børns liv og
fællesskaber.
Gåde formen, har
flere tusinde år, med en enkel spørgsmål – svar – formel og har historisk
fungeret i sammenhæng med bl.a. religion opdragelse og leg. Den kan bruges til
en form for kappestrid, og gåde formen lever primært blandt mindre børn. At
gætte rigtigt kræver sproglig viden, logisk sans, fantasi, viden om verden samt
det kulturelle billedsprog. Seksårige børn som har forstået begrebet, har ikke
altid forstået pointen, men bare det at
brugsværdien er stor og glæden ved at fortælle er godt, fordi de har en ramme
at fortælle indenfor, altså her optræder alle former for kreativ manipulation
med sproget. Selvom modtageren af gåden/vitsen ikke altid lige forstod vitsen,
er det bedre at grine med og stadig være inden for i fællesskabet.
Gyserfortællinger,
hvor der fra start skabes genreforventninger, hvordan og hvornår sker det
uhyggelige, en spænding opbygges. En ægte gyser veksler med parodien, så dem
der lytter med er spændte, hvordan slutter den ? Er den uhyggelig ? Er det en
parodi ? Johnsen (2001) har præcise beskrivelser af 10 – 12 årige piger, der i
et hyggeligt venindesamvær bruger god tid på at planlægge og bygge op til uhyggen,
hvor det også præges af spændingsforløsende humor og begejstring. De er i et
vadested mellem mundtlig og skriftkultur, denne proces er en afgørende kulturel
fase – overgang, hvor skriftkulturen er bygget op omkring bestemte skabeloner
og den mundtlige er øjeblikkets situations kunstform.
”Alle børn”-genren,
dukkede op omkring 1990, genren er kort og opbygget i 3 sætninger. En egentlig
norm, der er norm for børn, undtagelsen og undtagelse fra normen. Bliver brugt
til at improvisere og skabe nye udtryk, gennem leg med sprog. Genren afspejler
budskaber og fænomener børn møder i medierne. Kan også bruges negativt. Der udkom hurtigt en bog i 1990’erne.
Parodier, kort er
det oftes en komisk efterligning, at aflure iøjnefaldende træk og fremstille
den på en stiliseret genkendelig måde. (Anders Mattesen er et fremragende
eksempel).
Rim og remser, er
som så svær at kategorisere, forhistorien går tilbage i en mundtlig kultur i
bondesamfund, som imiterede arbejdsprocesser, som fx, Save, save, brænde.
Remserne har/havde bestemte didaktiske funktioner og formål, som ugedage eller
tal. I dag overleveres rim og remser, dels fra voksne til børn og børn imellem,
fx samværet ved puslebordet Pandeben – øjesten – næsetip –mundelip, hvor
ansigtet samtidig bliver berørt, altså en form for rytmisk/sproglig læring.
Pædagoger kan med rim og remser, lave en meningsfyldt aktivitet, der inspirerer
børnene til selv at lege videre med sproget.
Hej freddie
SvarSletSuper billede du der har fundet. Godt resume, hvor du kommer kort ind på de forskellige genrer, samt den pædagogiske vinkel.
Mvh. Henriette